سخنگوی شورای رقابت گفت: انتظار خودروسازها با قیمتهای تعیین شده از سوی شورای رقابت تامین نشد؛ ما با تعیین این قیمتها حداقل سود را برای آنها در نظر گرفتیم و مانع از روند ضرر و زیان آنها شدیم.
برنامه بازار تهران روز 26 فروردین ماه با حضور دو میهمان تلفنی امیرحسین كاكایی كارشناس صنعت خودرو و اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو از توسط شورای رقابت پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، كاكایی كارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: قیمت گذاری خودور اقدام مثبتی بود زیرا از آذرماه 1400 قیمت برخی از خودورهای داخلی به روز نشده بود. به عنوان مثال قیمت پژو پارس در كارخانه 177 میلیون تومان بود در حالی كه این خودرو در بازار حدود 700 میلیون فروخته میشد. كسی كه این خودرو را از خودرو سازی میخرید حدود 300 درصد سود و خودروساز بیش از 50 درصد زیان میكرد.
كاكایی: قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت ناقص است
البته قیمت گذاری فعلی هنوز هم رضایت بخش نیست و مانعی برای از بین بردن رانت خواری نخواهد شد؛ لذا بازار خودرو آرام نخواهد شد. ققیمت گذار شورای رقابت ناقص است.
شجاعی: با قیمتگذرای فعلی خودرو، خودورسازها باز هم از زیان خارج نمیشوند
شجاعی سخنگوی شورای رقابت در ادامه بیان كرد: ما هنوز نتوانستیم بر اساس این قیمتگذاری اخیر خودروسازها را از زیان خارج كنیم. مساله این است كه آیا میخواهیم از تولید كننده حمایت كنیم؟ یا فقط میخواهیم برای مهار تورم سیاستی اتخاذ كنیم كه تولیدكننده از دور خارج شود.
شجاعی:وضعیت فعلی بازار خودرو؛ ناشی از سیاستهای اشتباه حاكمیت است
وی افزود: سیاستهای اشتباه دولت و حاكمیت در صنعت خودرو باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است. بازار واردات را متوقف كردیم، مجلس برای حمایت از جوانی حمعیت 50 درصد خودرو به این طرح و 20 درصد را به طرح خودرو فرسوده اختصاص داده است و تنها 30 درصد محصول تولید شده به بازار عرضه میشود. وقتی عرضه محدود و تقاضا افزایش پیدا میكند به وجود آمدن اختلاف قیمت كاملا طبیعی است.
شجاعی:به نظر میرسد؛ میخواهیم بازار خودرو را به دست رفقای چینی بدهیم
سخنگوی شورای رقابت افزود: مواد اولیه تولید خودرو را افزایش دادیم ولی مانع افزایش قیمت خودرو میشویم، این ظلم به تولیدكننده داخلی است. مفهوم این تصمیم این است كه میخواهیم صنعت خودروسازی در كشور را جمع كنیم و تولید خودرو را به دست رفقای چینی بدهیم.
شجاعی:وزارت صمت میتواند با همكاری خودروسازها قیمت خودرو را تعدیل كند
شجاعی افزود: شورای رقابت نهاد قیمتگذار نیست و دستورالعمل و سیاستهای كلی برای قیمتگذاری را مشخص میكند. قیمت گذاری خودرو به نهاد تخصصی سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان كه زیر مجموعه وزارت صمت است واگذار شد و پس از محاسبه قیمت توسط این نهاد قیمت نهایی در شورای رقابت بررسی و تصویب و سپس به وزارت صمت اعلام شد. شورای رقابت سقف افزایش قیمت خودرو را اعلام كرده است و به وزارت صمت این اجازه را داده تا به عنوان مجری با خودروساز به تفاهم برسد و با پرداخت تسهیلات قیمت خودرو را برای مصرف كننده تعدیل كنند.
وی تصریح كرد: شورای رقابت یك نهاد فراقوهای است و زیر مجموعه دولت نیست. تصمیمهای این شورا كاملا مستقل است و حكم اعضای این شورا به مدت 6 سال از سوی قوه قضاییه صادر میشود و این افراد عزل نمیشوند.
كاكایی: دستورالعملهای شورای رقابت بر انحصار در بازار خودرو تاكید میكند
كاكایی كارشناس صنعت خودرو در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: از این منظر كه شورای رقابت جرات كرده و قیمتها را اعلام كرده است جای تشكر دارد ولی قیمتها تعیین شده صحیح نیست و در آینده خواهیم دید كه بازار خودرو همچنان متلاطم خواهد بود. این دستورالعملها بر انحصار تاكید میكند و مشكل رقابت در بازار خودرو را حل نمیكند. گرانی خودرو به دلیل ساختارهای غلط قانونی است.
شجاعی:هدف شورای رقابت از قیمتگذاری، توقف ضرر و زیان خودروسازها بود
شجاعی در پاسخ به اظهارات كاكایی گفت: انتظار خودروسازها با قیمتهای تعیین شده از سوی شورای رقابت تامین نشد؛ ما با تعیین این قیمتها حداقل سود را برای آنها در نظر گرفتیم و مانع از روند ضرر و زیان آنها شدیم.
شجاعی:برای تبدیل شدن به برند در صنعت خودرو؛ باید بنگاه خصوصی داشته باشیم
سخنگوی شورای رقابت در ادامه گفت: برای رشد صنعت خودرو و تبدیل شدن به برند؛ باید بنگاههای خصوصی داشته باشیم، صنعت ما سرشار از مدیران توانمند و كارشناسان متخصص است ولی ما هزاران مانع برای آنها ایجاد كردیم و با تغییر و تحولهای سیاسی خودروسازی را ابزار دولتهایی كردیم كه مدام تغییر میكنند.
از سوی دیگر مجلس به بهانه حمایت از جوانی جمعیت در صنعت خودروسازی دخالت میكند .دود این سیاستها به چشم مردم میرود و همه این فرآیندها بازار خودرو را دچار مشكل كرده است.
كاكایی كارشناس صنعت خودرو توضیح داد: متاسفانه همیشه روی معلولها كار میكنیم. هیچ نهادی به دنبال سوالهای كلیدی نیست. جراحیهای اساسی در صنعت خودرو سال گذشته انجام نشد امسال هم انجام نمیشود؛ تا وقتی این اتفاق نیفتد ما همواره با این معلولها مواجه خواهیم بود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.