صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

مسئولان و والدین، دو مانع اصلی در تولید محتوا برای كودكان+فایل صوتی


سیدجواد هاشمی، سخنگوی مركز توسعه سینمای كودك و نوجوان درباره موانع تولید محتوا در كشورمان برای دو قشر كودك و نوجوان با برنامه صحنه گفتگو كرد.

1399/12/18
|
15:58
|

سید جواد هاشمی، فیلمساز حوزه كودك و نوجوان در گفتگو با برنامه صحنه 17 اسفندماه درباره تولیدات محتوا برای كودكان و نوجوانان گفت: متاسفانه ما مخصوصاً در بعد فرهنگی، آدم‌های جرقه هستیم. به هیچ عنوان برنامه‌ریزی اصولی برای آینده نداریم، برای ساختمان‌هایی كه می‌تواند در آینده محكم‌تر از این باشد، فندانسیون درست نمی كنیم و متاسفانه به مو بند است. مخصوصاً در توجه به كودكان و نوجوانان بسیار اهمال‌گر هستیم. من اصلا بعید می‌دانم تصمیم‌گیرندگان در حوزه‌های فرهنگ و هنر، اصلاً بدانند كه بچه وجود دارد و كودك و نوجوان نفس می كشد، چه برسد كه به فكر آینده هم باشد. بحث امروز و دیروز و مخصوصاً در این چند سال اخیر جوانان هستند. در حالی كه كودكان مهمتر از جوانان هستند و این را محكم می‌گویم كه كودكان و نوجوانان به مراتب از جوانان مهم‌ترند. ما همه‌اش می‌گوییم كه جوانان مهمند. آخر این چه حرفی است. باید باور كنیم كه كودكی آغاز رسیدن به پلی است كه كمر این پل، نوجوانان هستند و انتهای پل می رسد به جوانانی كه اگر این مسیر به درستی طی نشده باشد، بدون شك سقوطشان حتمی است.

سید جواد هاشمی درباره موانع فعالیت در حوزه كودكان و نوجوانان بیان كرد: من سه سد عجیب و غریب است كه نام می برم و خیلی ها شاید از حرف من ناراحت شوند. سد اول مسئولان هستند. آن‌ها اصلاً درك نمی‌كنند كه بچه‌ها كلیدهای آینده این مملكت دستشان است؛ كلید موفقیت، كلید شكست. شما اگر به وزارت ارشاد بروید، می‌گویند كه ما به كودك بها می‌دهیم. اصلاً اینطور نیست. بها دادن این نیست كه بگویند فیلم‌های كودكان و نوجوانان می‌توانند در اكران امتیازاتی داشته باشند. اصلاً فیلم كودك و نوجوان باید اول تولید شود، باید موسیقی كودك و نوجوان تولید شود. باید به فكر این باشیم كه پخش و اكران شود؟ وقتی كه اصلاً تولید نمی شود.

وی افزود: چرا باید جشنواره كودك و نوجوان برگزار شود؟ این جشنواره را هم چون مهم نیست، برگزار می‌كنند. فكر كنید كه جشنواره كودك و نوجوان برگزار نشود، فیلم های كودك و نوجوان باید كجا برود؟ در جشنواره فجر و آن وقت به آن بیشتر توجه می‌شود یا نه؟ حداقل این است كه یك بهایی داده می‌شود. الان فیلم دفاع مقدس سال‌ها است كه ساخته می‌شود، هم جشنواره دفاع مقدس برایش می‌گذارند و هم به جشنواره فجر می‌رود. فیلم كودك و نوجوان را اصلاً در جشنواره فجر داور نگاه نمی‌كند. خنده دار است. واقعا من این را نمی‌فهمم یعنی چه. این یعنی كودك و نوجوان در باقالی‌ها است. اولین مشكل اساسی ما مسئولان تصمیم گیرنده برای حوزه فرهنگ و هنر هستند. یعنی در سینما و در موسیقی می‌گویم و در همه چیز. فقط در نشر كتاب، ما در حوزه كودك و نوجوان خوب عمل كردیم و آن جا هم ما یك موانع دیگری داریم.

وی ادامه داد: مانع دوم خانواده است. پدر و مادر بزرگترین مانع است.متاسفانه بد آموزی در جامعه با خانواده‌ها ایجاد می شود. پدر و مادری كه خوراك برای فرزندشان تهیه نمی‌كنند و هیچ تلاشی هم نمی‌كنند، چگونه ممكن است كه بچه‌شان درست بار بیاید؟ خانواده مانع دوم تولید است. وقتی من تولید می‌كنم و خانواده بچه را سینما نمی‌برد، سرمایه گذار می‌گوید، پولش برگشت ندارد. شما فكر كنید 13 میلیون كودك و نوجوان سینما بروند و فیلم كودك و نوجوان را ببینند. اصلا سینما می تركد. آن وقت سرمایه‌گذار می‌آید و می‌گوید من پول می دهم. خانواده خودش موسیقی مبتذل آن طرف مرز را كه توسط یك خواننده ایرانی خوانده می‌شود، برای بچه می‌گذارد و متاسفانه آن بچه حفظ می شود. همه امیدواری من به ساخت اثری مثل پیشونی سفید این است كه بچه ها بیاید آهنگ‌ها و ترانه‌های این اثر را كه بسیار سالم است و سالم ساخته شده و قصه را روایت می‌كند، حفظ كنند. اما همین‌ها شعر یك خواننده مبتذل را هم حفظ می‌كنند، بند به بند و مو به مو. خانواده هم برایش دست می‌زند و می‌گوید بارك الله به بچه‌ام كه چه خوب یاد گرفته است. خانواده باید اقبال نشان دهد، باید كتاب بخرد، باید كودك را سینما ببرد، باید خوراك بچه را از خوراك خودش جدا كند. من اگر جای تصمیم‌گیرندگان بودم، حتی غذای بچه را از بزرگسال جدا می‌كردم، چه برسد به خوراك فرهنگی.

وی اضافه كرد: چگونه ممكن است كه من بچه ام را تا دو نصف شب نگه دارم و مثلاً سریال گیم آف ترونز را ببیند؟ چرا باید ببیند؟ من دیدم خانواده‌ای كه این كار را می‌كند. خانواده ها خوراكشان را نشناختند و این دقیقاً به خاطر عدم آموزش و فرهنگسازی مناسب برای جامعه ما مخصوصاً برای خانواده‌‌ها است.

این سینماگر بیان كرد: سومین مانع متاسفانه در شرایط فعلی، من فكر می‌كنم كرونا است كه برای همه مانع است ولی برای بچه‌ها بیشتر. نگاه كنید سینما باز شده است اما پدر و مادر به خودشان اجازه نمی‌دهند كه بچه‌شان را به سینما ببرند. حق هم دارند چون شرایط فراهم نیست. شما جشنواره كودك و نوجوان امسال را رصد كنید. سینما باز بود، سینما فرهنگ تهران باز بود اما یك كودك در سینما حضور نداشت. به جز بازیگران، همه بزرگسال بودند. این چه جشنواره‌ كودكی است؟ ای كاش اصلا برگزار نمی‌شد. چون خانواده‌ها جرات نمی‌كنند بچه هایشان را بیاورند. این مانع سوم متاسفانه باعث می‌شود كم كم همه چیز برای تولید برای قشر كودك و نوجوان تعطیل شود.

وی اضافه كرد: من به فیلیمو و نماوا اصرار كردم كه سریال كودك و نوجوان بسازند و گفتند می‌سازیم، یكی می‌سازند اما برای بزرگسال سی‌تا. یعنی یك به سی. حالا تعداد بچه ها، كودكان و نوجوانان را ببینیم، واقعاً یك به سی است؟ یعنی آیا مسئولان پلتفرم‌ها هم نفهمیدند كه باید خوراك برای بچه ها تهیه كنند؟ همین الان به پلتفرم‌ها بروید و ببینید همه خوراك نوجوانان فیلم‌های خارجی است.

مصطفی امامی مجری برنامه گفت: آیا هنرمندان و فعالان حوزه كودك و نوجوان، دور هم نشسته اید كه بگویید ما چه كنیم سینمای كودك و نوجوان رونق و مخاطب پیدا كند؟
سید جواد هاشمی در پاسخ به این سوال اظهار كرد: من سخنگوی مركز توسعه سینمای كودك و نوجوان هستم و رئیس این مركز خانم پوران درخشنده است. در این مركز آدم‌های نامداری حضور دارند از جمله آقای ایرج طهماسب و خیلی های دیگر. من متاسفم برای این كه ما برای تولید، پولی نداریم. من سید جواد هاشمی دیگر باید چه كار كنم؟ شما از من گله می‌كنید؟ بهتر است كه قطع كنم. باید به فرد دیگری زنگ بزنید. من در هفت سال گذشته، هفت فیلم سینمایی كودك ساختم و سه گانه پیشونی سفید، دوتایی تورنادو، جزیره فضایی و شهر گربه‌ها كه سه‌تاش به خاطر كرونا هنوز اكران نشده است ولی چهارتایش را من اكران كردم كه جزو پرفروش‌ترین كارهای ده ساله اخیر كودكان و نوجوانان است. پس من زحمت خودم را كشیده‌ام اما من چقدر می‌توانم خرج كنم؟ فیلم‌های من به شدت هم فیلم‌های خوشمزه بوده است. از جهت متن اشكالاتی داشته و چون خودم نوشته‌ام، می‌دانم كه كارهای خوبی نبوده اما از جهت منظره كارهای خوبی بوده و استقبال هم شده است. پس من كارم را كرده‌ام. اما مگر در سینمای كودك اصلاً پولی وجود دارد؟ مگر كلاه قرمزی فیلم كودك است؟ اصلاً چطور می‌شود گفت فیلم كودك است؟ شكل كودك است و پیامش پیام بزرگسال است. مگر در شهر موش‌های 2 اصلاً مخاطب كودك بوده؟ دهه شصتی‌ها آمدند و بچه‌ها اصلا حوصله‌شان سر می‌رفت. پس در 10 سال گذشته فیلم كودك و نوجوان به ندرت ساخته شده است. خوب چه كسی باید پول بدهد بسازند؟ سراغ فارابی بروید. امیدوارم مسئولان فارابی بشنوند. چون خیلی زود بهشان بر می‌خورد و زود هم جواب می‌دهند، دوستان خود من هستند. آنها می‌آیند چه فیلمی می سازند؟ 23 نفر، یدو و... به اسم كودك و نوجوان. اصلاً كودك و نوجوان می‌نشیند این فیلم را ببیند؟ اصلا 23 نفر چقدر فروش كرد؟ در جشنواره فجر یدو 7جایزه گرفت. شما این فیلم را دیدید؟ آنها می‌رود این فیلم‌ها را می‌سازند. آنها كه پول دستشان است، چرا نباید فیلم كودك بسازند؟ چه كسی به آن‌ها اجازه داده كه كارشناسی كنند؟ اصلاً فیلم كودك و نوجوان تعریفش چیست؟

سیدجواد هاشمی گفت: به نظر من حتی اگر كودك و نوجوان را هم می‌شناسند، جرات ورود ندارند. كاری مثل پیشونی‌ سفید و تورنادو خیلی موسیقی دارد. خوب بچه‌ها با موسیقی زندگی می‌كنند. حاضر نیستند برای من سرمایه‌گذاری كنند و من فیلمی بسازم كه بچه‌ها واقعا دوست دارند. تقریباً 5 میلیون از كودكان و نوجوانان، آن ترانه‌های مستهجن را حفظ هستند. خیلی برای مملكتم متاسفم. بسیار متاسفم كه كی می‌خواهند متوجه شوند؟ حالا فیلم من، پیشونی سفید را تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‌كند، از 90 دقیقه 30 دقیقه حذف شده و دقیقاً ترانه‌هایش حذف شده است. ما سرمان را مثل كبك در برف كرده‌ایم و حواسمان نیست. نمی‌فهمیم كه اگر ما این موسیقی خیلی ساده را پخش نكنیم، بچه‌ها می‌روند آن‌ها (محتوای مبتذل) را گوش می دهند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: فقط مورد سوم، كرونا دست ما نیست. مورد اول و دوم دست ما است. به داد كودك و نوجوان برسیم.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
صحنه