بازار تهران شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:00 به مدت 55 دقیقه

رادیو تهران

بازار تهران

اسفنانی: تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل توجیح نیست+فایل صوتی

برنامه‌ی بازار تهران رادیو تهران در روز 12 مرداد با حضور نایب رییس اتحادیه‌ی فروشگاه‌های زنجیره ای و مدیركل تعزیرات حكومتی شهر تهران درخصوص تخلفات فروشگاه‌های زنجیره ای به روی آنتن رفت.

1400/05/13
|
11:37
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، منصور عالی‌پور نایب رییس اتحادیه‌ی فروشگاه های زنجیره ای در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران گفت: فروشگاه‌های زنجیره ای یك حلقه‌ی واسط برای تنظیم بازار هستند و نسبت به اصنافی كه سالهای سال به صورت سنتی فعالیت می‌كنند خدمات متفاوت‌تری ارائه می‌دهد.
وی در ادامه افزود: این صنعت در كشور ما جوان است و بعد از انقلاب شروع به رشد كرده و در دهه‌ی اخیر توسعه بیشتری پیدا كرده است. طبیعتاً در این رشد نواقص و ضعف‌هایی وجود دارد كه بخشی از این نواقص باید از طریق قانون‌گذار و بخشی دیگر از طریق ضوابط داخلی اتحادیه‌ها رفع شود.
نایب رئیس اتحادیه‌ی فروشگاه‌های زنجیره ای با اشاره به اینكه ما نسبت به فعالیت این فروشگاه‌ها رضایت نسبی و قابل قبولی داریم گفت: در توسعه‌ی شهری و افزایش جمعیت و مشكلات تردد، این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند كه به داد مردم می‌رسند و از سویی هم شفاف كار می‌كنند و عملكرد آنها قابل نظارت و كنترل است .

فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروشنده هستند نه تولیدكننده
عالی‌پور در پاسخ به این پرسش كه فلسفه‌ی وجودی این فروشگاه ایجاب می‌كند در صورت نایاب شدن برخی كالاها در بازار، این كالاها در فروشگاه های زنجیره ای در دسترس مردم قرار بگیرند اما در ماه‌های اخیر شاهد این هستیم كه برخی كالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم نیز نایاب می‌شود علت چیست؟ گفت: بیشتر فروشگاه‌های زنجیره ای خود به خرده فروش هستند و تولیدكننده نیستند. وقتی كالایی كم می‌شود باید عوامل بررسی شود زمانی كه كالایی مثل مرغ تولید و عرضه نمی‌شود در فروشگاه‌ها نیز عرضه نخواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش كه بخشی از مسئولیت شما حذف واسطه‌ها است و دسترسی شما به تولیدكنندگان باید به مراتب نسبت به خرده‌فروش‌های سطح شهر ساده‌تر باشد چرا این مسأله اتفاق نیفتاده است؟ گفت: این اتفاق افتاده است و ستاد تنظیم بازار مرجع عرضه‌ی كالا را مشخص كرده است. به طور مثال وقتی كالایی مثل مرغ كه ستاد تنظیم بازار می‌گوید باید با قیمت 24هزار 900 تومان عرضه شود درصورتی كه هیچ كالایی به ما عرضه نمی‌كند ما چگونه باید در فروشگاه‌های زنجیره ای مرغ در اختیار مردم قرار دهیم؟ مرجع تحویل برخی از این كالاها دولت است ما در تأمین كالاهایی كه با تولیدكننده در ارتباط هستیم مشكلی نداریم ولی مواردی كه به صورت سهمیه بندی است دچار مشكل می‌شویم چون فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها 12درصد سهم بازار را تأمین می‌‍‌كند.
نایب رییس اتحادیه‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: ضعف در سیستم توزیع كالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد و منكر مشكلاتی كه از جانب مردم مطرح می‌شود نیستیم ولی این را در نظر بگیرید كه 8 هزار فروشگاه‌ در اتحادیه‌ی ما فعالیت می‌كنند و در یك سال گذشته در شرایط كرونا تلاش كردند بستری را فراهم كنند كه مردم بتوانند نیازهای خود را تأمین كنند و در شرایطی كه كالا در بازار كم بود این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودند كه تلاش كردند كالاهای مورد نیاز مردم را به آنها عرضه كنند.

تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای رصد می‌شود
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا كالاهای ستاد تنظیم بازار در برخی از این فروشگاه‌ها به دست مردم نمی‌رسد و برخی از این فروشگاه‌ها این كالاها را به افراد دیگر در بازار آزاد می‌فروشند؟ پاسخ داد: واحد بازرسی اتحادیه فعال است و درصورتی كه كالایی كم شود رصد و پیگیری می‌كنیم و اگر فروشگاهی كالاهای ستاد تنظیم بازار را به صورت یكجا به بازار آزاد بفروشد تخلف كرده و ما پیگیر این تخلف خواهیم بود.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت‌گذاری برخی كالاها از سود خود می‌گذرند
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه دلیل بسته‌بندی‌ برخی از این كالاها با وزن‌های متفاوت و فروش آنها در فروشگاه‌های زنجیره ای چیست؟ گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت‌گذاری برخی موارد از سود خود گذشت كرده و با تولیدكننده به نفع مشتری توافق می‌كنند یعنی تخفیف‌هایی كه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشاهده می‌كنید به دلیل این توافقات است. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمتی كه روی كالا ثبت شده با تخفیف ارائه می‌شود زیرا این كالاها را در حجم انبوه خریداری می‌كنند و با تأمین كننده توافقات سالانه دارند و تأمین كننده به جهت اینكه كالای خود را بیشتر بفروشد با توافقات انجام شده كالا را با تخفیف بیشتری به نفع مشتری عرضه می‌كند.

قیمت‌ فروشگاه‌های زنجیره‌ای كمتر از فروشگاه‌های دیگر است
عالی پور در پاسخ به این پرسش كه دلیل توافق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولید كننده‌ها مبنی بر عرضه‌ی كالاها با وزن كم تر از حد معمول و مشخص شده چیست؟ پاسخ داد: ما فروشنده هستیم و تولیدكننده‌های معتبر هیچگاه برای من فروشنده یك كالای خاصی تولید و برند خود را خراب نمی‌كند.تولید كننده‌ها موظف هستند از طریق سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولید كنندگان وزن و قیمتی كه قرار است عرضه شود را ثبت كنند. در وزن و قیمت این كالاها فروشگاه‌های زنجیره‌ای دخیل نیستند. كالاهایی كه در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود با كالاهای بیرون از فروشگاه فرقی نمی‌كند و بدانید با توجه به تمام خدماتی كه ارائه می‌شود و با توجه به شفافیت و رعایت تمام اصول قانونی كه عرض كردم قیمت‌های این فروشگاه‌ها كمتر از فروشگاه‌های دیگر است.

مشتری فروشگاه‌های زنجیره‌ای هزینه‌ی كنترل كیفیت را پرداخت می‌كند
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا نرخ بعضی از كالاها همچون محصولات پروتئینی در این فروشگاه ها بالاتر از نرخ بازار است و آیا مشتری باید قیمت بسته‌بندی را كه به نوعی بازاریابی این كالا است پرداخت كند؟ اظهار داشت: برخی از این كالاها كیفی هستند و بنا به نحوه ‌ی عرضه‌ی این كالاها قیمت آنها متفاوت است در اینصورت است كه مشتری هزینه‌ی كنترل كیفیت را پرداخت می‌كند.
عالی پور در پاسخ به این پرسش كه چرا ضابطه و قاعده‌ای برای درج قیمت بر روی محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد؟ پاسخ داد: یكی از اصولی كه در كشور ما رعایت می‌شود ثبت قیمت فروش كالا است و تمام تولیدكننده‌هایی كه كالایی را عرضه می‌كنند حتما باید قیمت مصرف كننده را روی كالا درج كنند و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم این قیمت كاملا مشهود است و اینطور نیست هر فروشگاهی بخواهد قیمت دلخواه خود را روی كالا بزند.

فروش اجناس قدیمی به قیمت جدید، تخلف است
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه چرا بعضی از اجناسی كه از قبل وارد فروشگاه شده اند با قیمت جدید به فروش می‌رسند؟ اظهارداشت: اگر فروشگاهی كالایی را از قبل داشته باشد و با قیمت جدید به فروش برساند تخلف كرده است. مشتری‌ها می‌توانند این تخلفات را از طریق سایت یا شماره تماسی كه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان بازرسان فروشگاه اعلام شده تماس بگیرند و مطمئن باشند ما این تخلفات را پیگیری می‌كنیم.

درجه كیفی كالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای متفاوت است
نایب رییس اتحادیه‌ی فروشگاه های زنجیره ای درخصوص اظهارنظر یكی از مخاطبان مبنی بر اینكه اگر قیمت كالاهای عرضه شده ارزان هم باشد كیفیت ندارد و درصورت اعتراض ما به تعزیرات آنها حرف ما را می‌پذیرند ولی شما به عنوان نایب رییس اتحادیه‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای حرف مردم را قبول نمی‌كنید پاسخ داد: كالاهایی كه در این فروشگاه ها عرضه می‌شود از نظر كیفی درجه بندی‌های مختلفی دارد و فروشگاه‌های زنجیره ای به دلیل سطح مشتری‌های خود تصمیم گرفته‌اند كه كالاهای مختلف با درجه بندی كیفی متفاوت را عرضه كنند تا مشتری بنا به نیاز خود خرید كند. باز هم تأكید می‌كنم فروشگاه‌های زنجیره‌ای تولید كننده كالا نیستند و بنا به سلیقه مشتری انواع مختلفی از این كالاها را در معرض دیدشان قرار می‌دهند.

اسفنانی: توجیحات مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای منطقی نیست
در ادامه‌ی این گفتگو محمد علی اسفنانی مدیركل تعزیرات حكومتی شهر تهران درخصوص تخلفات فروشگاه های زنجیره ای گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون سایر صنوف تخلفاتی دارند.
وی افزود: به عنوان نمونه از یك مورد این فروشگاه‌ها 150 مورد دریافت كردیم كه این تخلفات در بازه زمانی ابتدای سال تا كنون به دست ما رسیده است كه عمدتا این گزارش‌ها از سوی اتاق اصناف، سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان و سازمان صمت به دست ما رسیده و بخشی هم شكایت‌های مردمی است كه با سامانه 135 ما تماس گرفته و شكایت خود را ثبت كرده‌اند. البته تخلفات متنوع و متععد است و گاهی از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای توجیحاتی می‌شود كه این توجیهات خیلی به نظر ما منطقی نیست و تخلف است و باید با این موارد برخورد تعزیراتی شود.
اسفنانی، مدیركل تعزیرات حكومتی شهر تهران اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره این تخلفات بگوییم بخش قابل توجه آن گران‌فروشی است و بخشی هم چند نرخی بودن یك كالا است .
وی در ادامه افزود: در یك مورد رئیس گشت‌های مشترك با نایب رئیس اتحادیه ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به چند فروشگاه مراجعه كردند و در این بازرسی دیدند كه یك كالا در شلف، روی كالا و پای صندوق با سه قیمت متفاوت عرضه می‌شود یعنی سه قیمت برای یك كالا و توجیهی كه مسئولان اتحادیه در این‌باره داشتند این بود كه گاهی یك كالایی افزایش قیمت پیدا می‌كند و آن را در سیستم وارد می‌كنیم اما تعدادی از این كالا با قیمت قبلی در شلف باقی می‌ماند و این تفاوت قمیت به این دلیل است كه از نظر ما این توجیح حتی برای خریدار هم قابل قبول نیست.

در اعمال تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره ای تخلف صورت می‌گیرد
اسفنانی درباره‌ی سایر تخلفات این فروشگاه ها افزود: تخلف دیگر تحت عنوان تخفیف‌هایی است كه اعلام می‌كنند ولی رقمی كه روی كالا درج شده بعد از تخفیف هم كمتر از آن چیزی است كه اعلام كردند. امیدواریم این موارد تكرار نشود.

تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدكنندگان
مدیركل تعزیرات حكومتی شهر تهران با اشاره به اینكه فروشگاه‌های زنجیره ای با تولیدكنندگان تبانی می‌كنند گفت: یك فروشگاه زنجیره‌ای با یك شركت تولید كننده تبانی می‌كند و به آن شركت خاص می‌گوید كه قیمت درج شده روی كالا را بالاتر از قیمت واقعی بزنند تا بعد از اعمال تخفیف به قیمت واقعی یا حتی بالاتر از قیمت واقعی برسد. در این خصوص نمونه‌ای را خوم بررسی كردم دو ظرف عسل بود كه تمام مشخصات برابر هم بود ولی دو قیمت متفاوت داشت بعد از بررسی متوجه شدم قیمت بالاتر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌رود و قیمت پایین‌تر به سوپر ماركت‌ها چون در سوپر ماركت‌ها نمی‌توانند اعمال تخفیف كنند با همان قیمت به فروش می‌رسد ولی در فروشگاه‌های زنجیره ای تخفیف اعمال می‌شود و در نهایت كالا پس از تخفیف هم با قیمت بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد.

تغییرات مكرر قیمت‌ها و خطای انسانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
عالی پور نایب رییس اتحادیه‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای درخصوص اظهارات اسفنانی مدیركل تعزیرات حكومتی شهر تهران گفت: من مخالف صحبت‌های آقای اسفنانی نیستم ولی سال گذشته افزایش قیمت‌ها بی رویه بود و به صورت متوسط ما چهار بار كل كالاها را تغییر قیمت دادیم طبیعتاً در بعضی فروشگاه‌ها خطای انسانی داشتند ولی این خطای انسانی است نه خطای سیستمی و سازمانی این موارد در شرایطی اتفاق می‌افتد كه تغییرات قیمت، خیلی زیاد اتفاق می افتد.
وی در پایان افزود: مشتری فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای می‌توانند به مراجعه به هم سایت اتحادیه و همچنین تماس با شماره 8862243-7 شكایات خود را ثبت كنند و مطمئن باشند این شكایات از طریق بازرسان ما بررسی خواهد شد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
بازار تهران