برنامه بازار تهران 25 اردیبهشت ماه كه با موضوع قیمت و كیفیت لوازم خانگی داخلی در مقایسه با نوع خارجی بر روی آنتن رفت در نهایت به جدال لفظی مجری برنامه با سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور انجامید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، علیرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور در گفتگو با برنامه بازار تهران درباره افزایش نجومی قیمت ها و كاهش بسیار كند آن گفت: متاسفانه بازار لوازم خانگی هم مثل دیگر بازارها با افزایش قیمت روبرو است. لوازم خانگی كالای نهایی است كه به دست مصرف كننده می رسد ولی مواد اولیه قطعات مربوط به یك سری صنایع دیگر است كه مردم افزایش قیمت آن را نمی بینند. چون قیمت تمام شده ی كالا تابعی از قیمت تمام شده مواد اولیه، ارز، حقوق و دستمزد و هزینه های بالاسری است.
وی افزود: در ابتدای سال 39 درصد افزایش هزینه پرسنلی داشتیم و مواد اولیه مثل آلومینیوم، فولاد، مس و مواد پتروشیمی در گستره جهانی افزایش قیمت داشته اند. پس از انجام فرایند واكسیناسیون در بسیاری از كشورها كارخانجات به صورت سه شیفته در حال كار هستند و به تبع آن مصرف هم در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. ما مواد اولیه مثل فولاد، مس و آلومینیوم را ازشركت های دولتی
میخریم اما علیرغم اینكه از مواد اولیه مناسب بهره مند هستند ولی این مواد را به قیمت جهانی به تولیدكننده داخلی می فروشند. ما به عنوان تولیدكننده اگر بتوانیم قیمت نهایی محصولمان را كاهش دهیم شرایطمان برای فروش بهتر خواهد بود و در این شرایط استقبال مردم از تولیدات داخلی بیشتر می شود.
سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور در ادامه با انتقاد از قاچاق سازمان یافته لوازم خانگی كره ای به كشور بدون پرداخت مالیات و گمركی و رقابت ناعادلانه این محصولات با لوازم ایرانی اظهار داشت: لوازم خانگی ایرانی 100 درصد می تواند با تولیدات خارجی رقابت كند. كیفیت ما قابل رقابت با تولیدات خارجی همان مدل است.تولید داخلی با درنظرگرفتن قاچاق لوازم خارجی به كشور باز هم 30 تا 50 درصد ارزانتر از مشابه و هممدل خارجی خود است. نباید كیفیت یخچال 4 میلیونی ایرانی را با یخچال 30 میلیونی خارجی مقایسه كرد.
غزنوی با انتقاد از اظهارات مجری برنامه مبنی بر اینكه فرض كنیم برند كره ای اصلا وارد كشور نمی شود ، بر اساس نظر مردم كیفیت تولید داخل غیرقابل رقابت 100 درصدی با كالای خارجی است گفت: ما سایدبای ساید را به كشورهای اروپایی صادر می كنیم. تولیدات ما 100 درصد با انواع مشابه خارجی رقابت دارد.
وی در واكنش به اظهارات مجری برنامه كه گفت: پیش از این در مصاحبه ای با برنامه اذعان داشته اید كه در شرایط فعلی نمی توانیم با رقبای خارجی رقابت كنیم گفت: من در مورد قیمت صحبت كردم اما كیفیت اجناس ما قابل رقابت است. متاسفانه در این موضوع تحریف صورت می گیرد و ما تولید كننده را از خودمان نمی دانیم. علیرغم اینكه رسانه ملی باید در آگاهی بخشی به مردم توجیه درست و منطقی داشته باشد، خلط مبحث و تحریف در واژه ها دارد.
وی افزود: اگر ما به ارز وابسته بودیم با 9 برابر شدن قیمت ارز باید قیمت تولیدات داخلی به همان میزان افزایش می یافت یعنی یخچال 9 میلیون تومانی باید به 90 میلیون تومان می رسید، اما این اتفاق نیفتاده است. به واسطه عمق ساخت داخل و كار تولیدكنندگان داخلی با افزایش 300 درصدی كالاها روبرو شدیم. قیمت محصولات ما به نسبت رشد قیمت ارز رشد یكسان نداشته اگرچه ما راضی به افزایش قیمت های كنونی هم نیستیم. افزایش قیمت ها به نفع ما نیست چون ما خودمان هم به نوعی مصرف كننده هستیم. اگر ما تولیدكندگان داخلی را نداشتیم كه جای خالی شركت های خارجی را پركنند آن وقت است كه معلوم می شد وضعیت كشور ما چگونه خواهد بود . بیش از 1500 تولیدكننده لوازم خانگی در داخل كشور وجود دارد كه در رقابت شدید از لحاظ كیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش قراردارند. شرایط ما نسبتا خیلی خوب است و در سال گذشته ركورد تولید تاریخی داشتیم و در بازار خودكفا شدیم.
غزنوی تصریح كرد: باید با مردم صادقانه و شفاف برخورد كنیم. باید كالای داخلی با هم مدل خود در نوع خارجی مقایسه شود. این به معنی آن نیست كه این دو محصول عین هم باشند بلكه امكانات آنها باید شبیه هم باشد. به عنوان مثال یخچال شلنگ آب شهری دارد یا خیر؟ و یا اینكه یخ ساز آن چگونه است این موارد متفاوت است. متاسفانه افرادی كه برند وارداتی و كالای قاچاق را تبلیغ میكنند همین موارد گمراه كننده را به مردم می گویند. به عنوان مثال یخچال ایرانی را با خارجی مقایسه می كنند. از شما خواهش می كنم مردم را توجیه كنید.
وی در ادامه این گفتگو در واكنش به اظهارات مجری برنامه بازار كه اذعان داشت باید به تشخیص مردم احترام گذاشت چون مردم از همه باهوش تر و قادر به تشخیص كیفیت هستند گفت: یعنی ما به تشخیص مردم احترام نمی گذاریم؟ شما بهتر است با این طرز برخورد با تولید ملی نام برنامه خود را عوض كنید! این برخورد مناسب نیست. ایستادن پای تولید ملی و درست اداره كردن اقتصاد كشور با این رفتار امكان ندارد.
سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور در ادامه در واكنش به اظهارات مجری كه بر تولید ملی و مانع زدایی بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری با تاكید بر تولید جنس با كیفیت داخلی و نارضایتی مردم از تولید خودروهای بی كیفیت داخلی گفت: اینگونه حرف می زنید ولی طوری مردم را توجیه می كنید كه آنها گمراه شوند. شما باید شركت های خصوصی داخلی را مثال بزنید شما نباید شركت ها ی خودروسازی دولتی را برای كیفیت مثال بزنید. بخش دولتی ورشكسته است اما لوازم خانگی به بخش خصوصی تعلق دارد. خودروسازی مدیریت دولتی دارد. باید به تعرفه های آن توجه كنید.
وی افزود: در تمام جهان از شركت های نوپا حمایت می شود. حمایت از شركت با اینكه شركت متعلق به دولت باشد امری متفاوت است. این موضوع باید در بخش های كارشناسی طولانی تر مورد بحث قرار گیرد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.