دانش اقباشاوی، از كارگردانان ایرانی كه تا ساعاتی پیش سخنگوی كارگروه مدیریت بحران كرونای خانهی سینما محسوب میشد ، 6 اردیبهشت به همراه اعضای دیگر این ستاد از این عنوان كنارهگیری كرد.
وی در گفتگو با پشتصحنهی رادیو تهران موازیكاری و تبادل نظرهایی كه بعضا باعث ایجاد خطر در میان فعالان سینمای ایران میشود را از دلایل این كنارهگیری از ستاد مقابله با كرونای خانهی سینما عنوان كرد.
این كارشناس هنری افزود: شكلگیری ستاد كرونای خانهی سینما از همان اوایل اسفندماه صورت گرفت و با روسای چندین صنف میدانی با یكدیگر در این مورد همفكری كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه باید از عوامل تولید سر صحنهی فیلمبرداری مراقبت كنیم. ما در آن تاریخ تصور میكردیم با رعایت بهداشت و توصیههای ستاد ملی كرونا در وزات بهداشت میتوانیم فعالیتهای سینماییها را ادامه دهیم. بنابراین سریعا اقدام به تشكیل ستاد خانهی سینما از همان نخستین روزهای اسفند 98 كردیم كه اولین ستاد در عرصهی فرهنگ و هنر در كشور محسوب میشد.
وی از جمله فعالیتهای این ستاد را رصد و پایش پروژههای پرخطر و سوق آنها به سمت تعطیلی خوانده و گفت: در اسفندماه پروژههای بسیاری كه در حال انجام بودند را تعطیل كردیم. اما برخی از این پروژهها نظیر فیلمبرداری "شپلوتكا" توسط حسین قناعت كه پس از تعطیلی در اسفندماه به صورت خودجوش در نیمهی دوم فروردین ادامهی پروژه را از سر گرفت با ارائهی نامه و پیگیری مجددا تعطیل شدند.
اقباشاوی گفت: در پروژههای سینمایی فعال پیش از عید نوروز، حداقل پنج نفر از عوامل سینمایی ما گرفتار این بیماری شدند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از اواسط اسفند ماه به این طرف به هیچ فیلمی پروانه ساخت نداده و متاسفانه برخی از فیلمسازان بدون در نظر گرفتن توصیههای ستاد ملی كرونا و در شرایط غیر بهداشتی و غیرانسانی پروژهها را ادامه داده و جان عوامل تولید و خانوادههایشان را به خطر انداختند.
وی یكی از دلایلی كه گروه ستاد كرونای خانهی سینما به صورت خودخواسته ستاد را منحل كرد را تشكیل ستادی از سوی سازمان سینمایی عنوان كرد كه دو هفته بعد از خانهی سینما و به نام ستاد كرونایی سازمان سینمایی آغاز به كار كرد.
این كارگردان سینما خاطرنشان كرد: پس از شنیدن خبر تشكیل ستاد سازمان سینما با آنان تماس گرفتیم كه موازی كاری نكنیم اما آنان ادعا كردند كه فعالیتشان در حوزهی "پسا كرونا" خواهد بود . اما بخشی از هیات مدیریهی خانهی سینما بدون هماهنگی با ما با وزارت بهداشت مرتبط شده و با ستاد كرونای سازمان سینمایی كه زیر نطر وزارت ارشاد است تصمیماتی مبنی بر باز شدن داوطلبانهی سینماها گرفتند.
وی گفت: ستاد كرونای خانهی سینما ذاتا روی خانهی سینما مسلط است. ما بلد نیستیم پروتكلی درست كنیم تا سینماها باز بشود و میدانیم باید تابع دستورات ستاد ملی كرونا باشیم اما تشكیلاتی مثل تشكیلات سازمان سینمایی كه قدرت اجرایی بیشتری دارد این عقاید را ندارد.
این كارشناس در عرصهی سینما گفت: البته در این میان فشارهایی هم از درون سینما به ما میآمد كه چه میكنید؟ چرا به فكر نان فعالان سینما نیستید؟ زیرا در ابتدای كار شعارمان این بود كه "اول جان بعد نان". اما بعدا تصمیم گرفتیم كه بگوییم "هم جان هم نان" كه تبدیل شد به نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد كه درخواست كردیم از اهالی سینما حمایت بشود. این نامه از سوی صنوف متنوعی از كانون كارگرانان تا تداركات و دستیاران و ...نگاشته شده و همه در كنار هم برای معیشت از متولیان سینما در دولت یاری خواستند.
گفتنیست؛ دانش اقباشاوی، متولدسال 58 و اهل آبادان است. كارش را در عرصهی سینما با ساخت فیلم كوتاه آغاز كرد كه در این حوزه موفق به دریافت جوایزی چون تندیس بهترین فیلم كوتاه از ششمین جشن سینمای ایران شد. در سال 91 با ساخت فیلم "تاج محل" نامزد دریافت سیمرخ بلورین بهترین كارگردانی از جشنوارهی فیلم فجر و جایزهی طلای جشنوارهی فیلم مالزی شد.
مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360