عمو پورنگ در گفتگو با رادیو تهران به استفاده تبلیغاتی از كودكان واكنش نشان داد و گفت: از سادگی و صداقت این بچهها نباید اینگونه استفاده كرد.
داریوش فرضیایی مجری و برنامهساز كودك درباره شخصیتسازی برای كودكان گفت: مطمئناً در هر نقطه از دنیا برای برنامههای كودك و شخصیتهای آنها برنامهریزی شده است. به طوریكه این شخصیتها بتوانند خیلی از مفاهیم و آموزهها را به راحتی به كودكان انتقال بدهند. پس تأثیرگذاری این شخصیتها غیر قابل كتمان است. اما برنامهریزی برای این شخصیتها به مراتب خیلی مهمتر از این است كه نام شخصیت هنری بر آنها بگذاریم.
وی افزود: معتقدم اگر میخواهیم در كار كودك شخصیتسازی كنیم، باید قبل از آن برنامهای دراز مدت برای آن شخصیت داشته باشیم كه بتواند تاثیر خوبی روی بچه ها داشته باشد.
فرضیایی ادامه داد: در كشور ما خیلی از شخصیتها به صورت فصلی استفاده میشوند یا به عبارتی اگر آمدند مدتی با زحماتی كه خودشان میكشند و با آن پتانسیل و استعدادی كه خودشان دارند سعی میكنند كه برنامه را به نحو احسن اجرا كنند و تأثیرگذار باشند. این تأثیرگذاری از جانب ما خیلی خوب است اما اگر بخواهد رها شود و استراتژی برای آن تعریف نشود به نظر من كاملاً بیهوده است.
این هنرمند درباره شخصیت عمو پورنگ گفت: عمو پورنگ شخصیتی است كه من خودم به شخصه خیلی از آن حراست میكنم. معتقدم كه مال من نیست و برای بچههاست. عمو پورنگ در حوزههای خیلی زیادی میتواند وارد و استفاده شود. اگر یادتان باشد درباره بستن كمربند ایمنی و رعایت اصول راهنمایی و رانندگی ما آمدیم و همیار پلیس را در این زمینه جا انداختیم. اما حالا كجا است؟ طرح اولیه خیلی پیش رفت و خیلی خوب بود. این طرح خواسته یا ناخواسته كمرنگ شد. در صورتی كه در كشوری مثل ژاپن كه به نظرم این طرح هم از همانجا گرفته شده است، بچهها از سن كم با این مقوله آشنا میشوند و شخصیتهای تأثیرگذار به عنوان كسانی كه بچهها میپذیرند میتوانند در این زمینه كودكان را راهنمایی كنند. ما این اتفاق قشنگ را در تلویزیون رقم زدیم و خیلی به آن پرداختیم. خیلی تأثیرگذار بود اما رفته رفته دیگر گفته و پرداخته نشد و بعد رها شد.
فرضیایی درباره اهمیت شبكههای مجازی اظهار كرد: الان صفحه مجازی و اینستاگرام من هم رسانهای است كه میتوانم در جهت ارتقای فرهنگ مخاطبان استفاده كنم. من صادقانه بگویم كه این كار را زیركانه میكنم. مادر من شخصیتی واقعی است و بازی نمیكند.
احترامی كه من برای ایشان قائلم و اتفاقاتی كه میافتد همراه واكنش های ایشان و خودم در وهله اول بچه را اینگونه جذب میكند كه چقدر مادرش را دوست دارد و برایش احترام قائل است.
فرضیایی عنوان كرد: این واقعیت است كه اگر من قبول كنم كه تأثیرگذارم و رسالتی بر دوش دارم، دیگر منوط و فقط وابسته به تلویزیون جعبه و قاب جادویی نیست. من باید خارج از تلویزیون هم در فضای مجازی و در خیلی شرایط دیگر هم رسالت خودم را ایفا كنم. درباره كتاب هم همین طور است. فضای مجازی موضوعی است كه این روزها به راحتی بچهها به آن دسترسی دارند و حداقل در حوزه و جایگاه خودم برای بچهها به صفحه من مراجعه كنند، سعی میكنم صفحه من پاك باشد. یعنی به نوعی خانواده و كودك از دیدن مطالب و فیلمهایی كه من میگذارم احساس امنیت كنند.
این هنرمند درباره باب شدن استفاده تبلیغاتی پدرها و مادرها در فضای مجازی از فرزندانشان گفت: این كار به شدت اشتباه و به نظرم كودكآزاری است. شما بچه را از سن خودش جدا میكنید و به خاطر اینكه خوب صحبت میكند، از كلماتی كه نمیشناسد و نمیداند چیست استفاده میكند، شیرینی بیان او را ابزاری برای استفاده از آن بچه میكنید. به نظرم اگر قرار است بچهای استعدادش كشف شود، استعدادهای درست بچگانهاش كشف شود نه استعدادی كه 10 سال با سنش تفاوت دارد.
وی ادامه داد: حتی دیده ام خیلی از این بچههای فضای مجازی در كنسرتها و خیلی جاهای دیگر رفته و مطرح شدهاند. آن بچه بیگناه و معصوم به خاطر صورت، نوع بیان و لهجهاش به چشم میآید. آن بچه میتواند خیلی از استعدادهایش را در راه كودكانه خودش استفاده كند. بچههایی داریم كه در سن كم میتوانند اعداد را تا بینهایت بشمارند، كارهای قشنگ كودكانه را به نحو احسن انجام دهند.
داریوش فرضیایی در بخش دیگری از این مصاحبه رادیویی گفت: واقعیتی است كه بچه با گفتن كلمات و واكشنهای ساده و كودكانه مورد توجه قرار گرفته است و بزرگترها از این مسئله لذت میبرند. بزرگترها دیدهاند و گفتهاند كه چه واكنش قشنگی است، از سادگی و صداقت این بچهها نباید اینگونه استفاده كرد.
برنامه«پشت صحنه» به تهیه كنندگی امیرحسین ثقفی و با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رادیو تهران میرود. علاقمندان میتوانند گفت وگو با هنرمندان و شخصیت های معروف را هر شب ساعت 21 روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز به مدت یك ساعت بشنوند.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360