رییس اتحادیه ی فروشندگان خودرو گفت: بازار خودرو آرامتر شده و ریزش قیمتها ادامه دار است.
موتمنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رادیو تهران افزود: از روز گذشته و با اعلام قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت و تعیین سود 10 درصدی در معاملات، افرادی كه از كارخانه خودرو خریدهاند میتوانند آن را با سود 10 درصد بفروشند و این مساله از مهمترین دلایل ریزش قیمتها در بازار خودرو است.
وی اظهار داشت: با بررسی قیمتها در روز 23 اردیبهشت خودروهای داخلی و مونتاژی بین 30 تا 100 میلیون كاهش قیمت داشتهاند.
سعید موتمنی با اشاره به اینكه قیمتها در صورتی بالا رفته بود كه معامله ای در كار نبوده و در نبود تقاضا بود كه بازار شاهد افزایش قیمت خودرو شد. با اینكه تقاضا برای خرید نبود اما در كاغذ قیمتها گفته شده و به جایی رسید كه پراید را 85 تا 90 میلیون قیمت گذاری كردند اما علنا تا سقف 74 میلیون تومان بیشتر داد و ستد نشد.
وی افزود: به دنبال كاهش قیمتها، روز بیست و سوم اردیبهشت، پژوی 450 را كه 145 یا 140 میلیون قیمت گذاشته بودند به قیمت 110 میلیون تومان رسید. پراید امروز 68 میلیون تومان و سمند كه 155 میلیون تومان بود امروز 115 میلیون تومان شده و پژو 206 هم به 115 میلیون تومان رسید. اما هنوز خرید و فروشی در میان نیست.
موتمنی گفت: از اسفند 98 معاملهای نداشتیم و از سی ام فروردین 99 كه معاملهها آغاز شد افزایش قیمت اتفاق افتاد و افرادی كه خودرو در اختیار داشتند با تحریك بازار قصد فروش خودروهایشان را داشتند و شایع كردند كه قیمت خودرو ها 50 تا 60 درصد افزایش مییابد و افزایش قیمتها را سبب شدند و افرادی كه قصد معاملهی خودروی خود را داشتند دوست داشتند آن را به بهترین قیمت و با بالاترین سود به مصرف كننده بفروشند اما با ورود شورای رقابت و آنالیز كردن قیمتها میبینیم كه پراید را 42 میلیون قیمتگذاری كردند و با شایعهسازی عنوان شد كه پراید قرار است با قیمت شركتی 70 تا 80 میلیون به بالا در بازار خودرو عرضه شود كه این مشكلات حل و فصل شد.
حمید طلیمی، كارشناس برنامهی "تهران من" در واكنش به صحبتهای رییس اتحادیهی خودروسازان در مورد ورود شورای رقابت در این مبحث اقتصادی گفت: امروز اعلام شد كه یكی از خودروسازان معتبر قرار است ثبتنام را برای تحویل خودرو آغاز كند. این تحویل در بهترین موقع به برج 9 میرسد. هنوز بازار تشنه است و تقاضا كم است و به نظر نمیرسد این اتفاق تاثیری در كاهش قیمت خودرو داشته باشد.
وی در پاسخ اظهار داشت: بازار نیاز روزانه دارد. این نیاز روزانه در صورتی است كه نمایشگاههای خودرو سهمیهی خودرویی به صورت روزانه ندارند و یا اینكه شركتهای خودروساز هم تحویل فوری خودرو به صورت روزانه ندارند. بنابراین این نیازها را افرادی تامین میكنند كه قبلا در شركتهای خودروساز سرمایهگذاری كردند. آنها خودرو را تحویل گرفته و نسبت به بازار روز خودرو را به فروش میرسانند. چون ما در خودروها سقف قیمت نداشتیم و افرادی كه روی این كالا سرمایه گذاری میكردند به نسبت شرایط بازار یا قیمت را بالا میبردند و یا از فروش امتناع میكردند اما با این اتفاق كه سقف 10 درصد سود را برای فروشنده قرار داده است به تدریج سرمایهگذاری روی این كالا كمتر شده و كسی دیگر نباید به دنبال سود صد در صدی در این داد و ستد باشد. به تدریج قیمتها هم به حالت عادی بازگشته و كسی سراغ ثبت نام برای سرمایهگذاری نمیرود.
وی تاكید كرد: بازی با قیمتها برای حفظ سرمایه اصلا درست نیست. ثبت نام خودرو از سال 70 به یك شغل كاذب در میان برخی افراد تبدیل شد و نیاز بازار را همین ثبتنام كنندگان تامین میكنند و از كمبود در بازار خودرو نهایت استفاده را میبردند.
این كارشناس در حوزهی داد و ستد خودرو با اشاره به اینمهم كه اگر خودرو بیشتر از نیاز بازار باشد ممكن است قیمتها پایینتر برود گفت: در هر صورت هر كسی كار تجاری انجام میدهد باید تابع قوانینی باشد. كار ما نیم درصد كمیسیون گیری است. اگر بیشتر بگیریم تعزیرات بالای سرمان است افرادی كه در آن واحد 500 خودرو ثبتنام میكنند آنان هم باید تابع قانون باشند.
موتمنی گفت: با توجه به همهی موضوعات، قیمت پراید با تمام هزینهها 42 میلیون برآورد شده و شفافسازی شده است و افراد هم اگر میخواهند پراید نو را بفروشند باید نهایتا 50 میلیون فروش برود كه تازه این مبلغ هم بسیار بیشتر از سود 10 درصد است.
مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360