تهران من شنبه تا چهارشنبه از ساعت 18:00 به مدت 120 دقیقه

كارشناس صنعتی: مجلس و دولت عامل نابه‌سامانی صنعت خودرو هستند+فایل صوتی

دكتر محمد حسن شجاعی‌فرد، رییس پژوهشكده‌ی دانشكده‌ی مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت مهمان بخش اقتصادی تهران من شد تا در ارتباط با نابسامانی بازار خودرو و نظارت و قیمت‌گذاری خودرو‌ها با كارشناس خبرهای اقتصادی این برنامه گفتگو كند.

1399/02/16
|
09:00
|

این استاد دانشگاه گفت: وقتی سیاست با صنعت و تجارت آمیخته می‌شود ما تبعات بسیار بدی را در ادامه‌ی این فعالیت‌ها خواهیم داشت. مدیران خودروسازی‌های كشور با دولت هستند. هر وقت مدیران بالادستی دولت عوض شود، مدیران این صنعت نیز عوض خواهند شد. تصمیم‌گیری ها با دولت است و نغییر نرخ هم با دولت است. از طرفی مجلس هم تلاشی برای تصویب قوانینی كه این رویه را تغییر دهد انجام نداده و همچنان این روند در كشور ادامه دارد.

وی افزود: روش دخالت دولت در صنعت خودروسازی در كشورهای دیگر وجود ندارد و شركت‌های خصوصی هستند كه بازار خودرو را در دست داشته و تولیدات دارند و متناسب با شرایط، كارهایشان را پیش می‌برند. در ایران دولت‌ها سیاست‌گذاری می‌كنند و مثلا روی قیمت‌ها نظردهی می‌كنند كه در میان مردم نارضایتی از قیمت پیش نیاید. نتیجه‌ آن می‌شود كه یك پراید را در شركت 38 میلیون می‌فروشند و برخی از سرمایه‌گذاران با كارت ملی‌هایی كه در اختیارشان است این خودرو را خریده و قیمت را تا 80 میلیون بالا می‌برند و اختیار قیمت با آنان می‌شود و استفاده از این خرید و فروش در تولید مصرف نمی‌شود.

شجاعی‌فرد تاكید كرد: این مشكلات به دلیل آمیخته شدن سیاست به بحث صنعت است. صنعت یك كار علمی است اما سیاست علمی است كه احساسات بر آن غلبه دارد. قیمت خودروهایی كه الان در كشور تولید می‌شود متعلق به پیش است. دولت به خودروسازان می‌گوید كه قیمت را بالا نبرید. اما سرمایه‌گذارانی كه معلوم نیست از كجا می‌آیند بلافاصله خودروها را بعد از آغاز شروع ثبت‌نام خریده و دیگر بازار و تعیین قیمت‌ها به دست آنان می‌افتد.

این كارشناس صنعت خودروسازی گفت: از طرفی كشور ما تحریم است بنابراین به موجب آن داخلی سازی قطعات در كشور صورت می‌گیرد. البته فعالان داخلی‌سازی هم سودی را كه متناسب با این حرفه باشد كسب نكرده و ماندن در این عرصه برایشان صرفه‌ی اقتصادی ندارد.
وی خاطرنشان كرد: اصل ماجرا این است كه دولت ما در ارتباط با تصمیم‌گیری در صنعت خودرو كار مناسب انجام نمی‌دهد. در چند سال گذشته هر كدام از خودروسازی‌ها 30 هزار میلیارد تومان بدهكار شدند. مردم هم وقتی می‌خواهند خودرو بخرند از دلال میخرند. این سود به جای بازگشت به چرخه‌ی تولید در جیب واسطه‌ها می‌رود اما اگر این 38 میلیون تومان در خودروسازی‌ها برای قیمت پراید 48 میلیون تومان اعلام می‌شد تردید نكنید كه امروز قیمت پراید در بازار از 55 میلیون تومان بالاتر نمی‌رفت.
دكتر شجاعی‌فرد افزود: الان كه به خودروساز دستور داده شده كه قیمت پراید را روی 38 میلیون تومان نگه دارد سبب شد تولید هم كم شده و قطعه‌ساران هم فعالیتشان را كم كنند و این بی سروسامانی عاملش دخالت دولت در قیمت‌گذاری و عدم توجه به نیازهای قطعه‌ساز و خودرو ساز و مردم است.

وی در رابطه با نگاه سرمایه‌گذاری به خرید خودرو توسط مافیایی كه در این صنعت وجود دارد گفت: همیشه اصطلاحی داریم كه دزد از پلیس چند قدم جلوتر است. تا می‌آییم مافیای خودرو را پیدا كنیم بازار به هم خورده و اقتصاد را هم به هم زده است. تازه اگر دستگیر هم شود هیچ وقت نتایج این دستگیری تفاوتی در رفتار اقتصادی مردم نخواهد داشت.

این كارشناس اقتصادی یكی از مشكلات عمده‌ی این صنعت را مجلس دانسته و افزود: مجلس شورای اسلامی و كمیسیون صنعت فشاری به خودروساز و دولت نمی آورند و با ادامه‌ی این سیستم، این صنعت در كشور نابود خواهد شد. باید مجلسی ها از طرف مردم به دولت فشار بیاورند و قانون‌هایی وضع كنند كه دولت متناسب با هر بخش قیمت را تعیین كند. اما انگار مجلس هم در اختیار خودروساز و نهایتا دولت است و به كسی چیزی گفته نمی‌شود كه به تریج قبای كسی بر بخورد. به قول مرحوم مطهری، منبری كه به هیچ كس بر نخورد به درد هیچ چیزی نمی‌خورد. این مجلس كاملا بی‌تفاوت با این مشكلات اقتصادی است.
وی تنها راهكار برون رفت از این مشكل اقتصادی را اجرای طرح‌هایی خواند كه خودروسازان بتوانند قیمت‌های مناسبی برای تولیداتشان متناسب با تحریم، تورم و داخلی‌سازی داشته باشد. بنابراین دولت و مجلس در حل این مشكل باید به صورت مشترك وارد شوند.

این استاد دانشگاه گفت: مردم ما هرگز نمی‌توانند پراید 38 میلیون تومانی بخرند بنابراین مجبورند پراید را 70 تا 80 میلیون تومان خریداری كنند. در این میان مافیایی هم وجود دارد كه هر كاری هم بكنیم در این صنعت هست. اگر ان شاء لله این مافیا در مجلاس و دولت دخالت ندارد این قوا باید هرچه سریعتر در این حوزه وارد شده و مشكلات را مرتفع سازد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360


دسترسی سریع
تهران من